Terminsprøver

Dansk A

Terminsprøven varer 5 timer, og du skal skrive 3-4 sider á 2400 enheder (antal anslag inkl. mellemrum). Du bør skrive med 1,5 linjeafstand og skriftstørrelse 11 eller 12.

I dansk arbejder vi med to skriftlige genrer; den analyserende artikel og den debatterende artikel.

Bedømmelsen er en vurdering af dine færdigheder i forhold til følgende fire forhold:

 

  1. Skriftlig fremstilling: Her vurderes det bl.a., om du har læst korrektur, om dit sprog er varieret, om du lever op til genrekravene og har tilpasset dit sprog til genren.

 

  1. Formidlingsbevidsthed: Her vurderes det bl.a. om du har en tydelig rød tråd i din opgave, om der er sammenhæng mellem dine afsnit, og om du laver naturlige overgange, om du kan lave en fokuseret indledning og en sikker, velovervejet afslutning, at du ikke skriver for indforstået om teksterne.

 

  1. At besvare den stillede opgave: Her vurderes det bl.a., om du besvarer hele opgaveformuleringen, om du har lavet en rimelig vægtning mellem opgaveformuleringens dele, om du husker at inddrage tekstmaterialet, om du er grundig i din behandling af tekstmaterialet og husker at dokumentere pointerne.

 

  1. Relevant anvendelse af danskfaglig viden og begreber: Her vurderes det bl.a., om du anvender relevant danskfaglig viden og relevante begreber, går metodisk til emnet og tekstmaterialet, om man kan se, at du har haft dansk på A-niveau i to år dvs. om man kan se, at du trækker på din viden fra danskundervisningen.

 

Den analyserende artikel

I den analyserende artikel skal du som regel analysere, fortolke, vurdere og/eller perspektivere én eller flere tekster. Du skal formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten. Du skal derfor undersøge et eller flere aspekter klart for din læser og forklare, hvad der står i teksten, og hvordan teksten skal forstås. Du skal altid bruge relevante analytiske begreber og din viden om emnet.

Din analyserende artikel skal opbygges med en indledning, en analyse og fortolkning, en perspektivering/vurdering og en afrunding til sidst. Du skal IKKE lave en litteraturliste!

En typisk opgaveformulering til den analyserende artikel ser således ud:

Taler med politisk holdning

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger taler med politisk holdning. I din artikel skal du analysere og fortolke Line Knutzons satiriske 1. maj tale ”Kammerater… arter… arter… arter” (tekst 3a og tekst 3b) og på baggrund heraf perspektivere til andre taler med politisk holdning.

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

 

–          At analysere og fortolke genretræk, sproglige virkemidler og brugen af humor i tekst 3a og tekst 3b.

–          At perspektivere teksten, idet du inddrager forskelle og ligheder mellem Line Knutzons tale og andre taler med politisk holdning. Vurder effekten af Line Knutzons brug af humor. Du kan i din perspektivering inddrage 1. maj-tale, 2018 (tekst 3c)

–          At formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inkl. Mellemrum).

 

I den analyserende artikel kan du blive bedt om at analysere litteratur, medier og sprog. Det kan f.eks. være en novelle, et digt, en tale, en avisartikel, en dokumentarfilm, en reklame-kampagnevideo eller en valgvideo. Titlen og den indledende sætning i opgaveformulering giver dig det emne, som skal undersøges.

Når du bliver bedt om at perspektivere, er det vigtigt, at du kan sætte teksten ind i en større sammenhæng – det kan f.eks. være litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssigt. Perspektiveringen skal bruges til at gøre din læser klogere på emnet.

Når du bliver bedt om at vurdere en tekst, så handler det ofte om, at du skal tage afsæt i din analyse og vurdere, om teksten rammer sin målgruppe, eller om teksten trænger igennem med sit budskab.

Du vil altid blive bedt om at lave en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

En fokuseret indledning vil sige, at din indledning skal præsentere en vinkel som skaber en gennemgående rød tråd. Du bør præsentere emnet for din undersøgelse i indledningen og skabe en interessant indledning.

En nuanceret afslutning vil sige, at din undersøgelse samles sammen og nuancerer den vinkel, som du valgte i indledningen.

 

Den debatterende artikel

Den debatterende artikel har et danskfagligt emne som omdrejningspunkt. Fokus er din evne til at diskutere og debattere. Du skal ikke redegøre for samtlige punkter i tekstmaterialet, eller formidle en argumentationsanalyse af teksterne. Du skal undervejs i den debatterende artikel i diskuterende form inddrage synspunkter og argumenter fra teksterne og herved give din læser indsigt i emnet. Samtidig skal du i debatterende form overbevise din læser om dine synspunkter og holdninger.

En diskussion er objektiv og gør læseren klogere på et emne ved at vise forskellige argumenter og vinkler.

En debat er subjektiv og forsøger at overbevise læseren om din holdning. Her skal du være god til at underbygge dine påstande og præsentere dine argumenter på en overbevisende måde.

Den debatterende artikel skal opbygges med en indledning, en kort præsentation af de hovedsynspunkter, der knytter sig til testmaterialet, en diskussion og debat og en afslutning, der tydeligt markerer din holdning til emnet. Du bestemmer selv, om du vil diskutere før, du debatterer, eller om du løbende skifter mellem at diskutere og debattere gennem opgaven.

En typisk opgaveformulering til den debatterende artikel kan se således ud:

Nedsættende ord

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der er nedsættende ord, vi ikke bør bruge i bestemte sammenhænge.

I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage ”Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes ”spasser” (tekst 4a) og mindst ét af de to tekstuddrag ”Danmarks lækreste spasser formår både at provokere og at tage de provokerende alvorligt” (tekst 4b) og ”Danmarks lækreste spasser” (tekst 4c).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

–          At diskutere, om der skal være grænser for, hvornår og hvordan vi bruger nedsættende ord, idet du bl.a. inddrager hovedsynspunkter og argumenter fra ”Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes ”spasser”” (tekst 4a).

–          At underbygge dine synspunkter ved at inddrage konkrete eksempler på brug af nedsættende ord og forholde dig til andre synspunkter på emnet. Inddrag mindst et af de to tekstuddrag ”Danmarks lækreste spasser formår både at provokere og at tage de provokerede alvorligt” (tekst 4b) og ”Danmarks lækreste spasser” (tekst 4c).

–          At præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inkl. Mellemrum)

 

Engelsk B

Du skal til terminsprøve i engelsk i løbet af foråret i 2.HF. Her får du mulighed for at prøve kræfter med en fuld eksamensopgave, dvs. de 5 grammatikopgaver og den analytiske stil, som du har trænet i undervisningen.

Terminsprøven varer 5 timer, medmindre du har forlænget tid.

Til prøven skal du medbringe din fuldt opladede computer – det er en god ide at downloade dine gamle, rettede opgaver inden terminsprøven, så du har adgang til dem. Medbring også lader, høretelefoner, egne noter, grammatikbog eller hæfte.

Det er en god ide også at medbringe vand og snacks.

Terminsprøven er din mulighed for at finde ud af, hvor du står fagligt inden eksamen.

Derfor skal du udnytte den afsatte tid, så du får en fornemmelse af, hvad du kan nå på 5 timer, og hvad du skal være opmærksom på inden eksamen.

Start prøven med at hente template i Word, men husk at din besvarelse skal afleveres i pdf.

Matematik B

Hvis du har valgt matematik B som valgfag skal du til en obligatorisk terminsprøve.

Hvis du bliver syg, skal du aflevere en lægeerklæring, og du vil senere blive indkaldt til en sygeterminsprøve.

Den skriftlige prøve varer fire timer og er delt op i to dele

  • – Delprøve 1 tager 2 timer. De eneste tilladte hjælpemidler til delprøven er skriveredskaber, lineal og den centralt udleverede formelsamling.
  • – Delprøve 2 er med hjælpemidler og tager 2 timer.  Til delprøven er alle hjælpemidler tilladt; dog må du ikke kommunikere med andre.  Du skal selv medbringe formelsamling, lommeregner, matematikbøger, noter og computer med Geogebra og Maple.

 

Du får udleveret begge delprøver ved prøvens start, men du må først anvende hjælpemidler, når der er gået en time. Du må gerne begynde på delprøve 2 tidligere, men så er det uden hjælpemidler.