HaKa AI mindset
Formål: At hjælpe elever med at bruge AI bevidst og ansvarligt.
Der skelnes mellem to tilgange:
- Læringshæmmende AI-brug (lukket mindset): Du ser AI som en genvej og stoler blindt på svar uden refleksion.
- Læringsfremmende AI-brug (åbent mindset): Du ser AI som en hjælp til at udvikle dig. Du stiller spørgsmål og tænker kritisk.
Kategori | Læringshæmmende brug. Lukket mindset. | Læringsfremmende brug. Åbent mindset. | Eksempel |
Inspiration | Du overtager AI’s idéer uden at tilpasse dem. | Du lader dig inspirere af AI, men tilføjer din egen vinkel og kreativitet. | AI giver forslag til essay-emner, og du bruger dem til at finde din egen unikke tilgang. |
Forberedelse | Du springer over forberedelsen, fordi AI kan gøre arbejdet. | Du bruger AI til at strukturere din forberedelse og forbedre din forståelse. | Du beder AI om en læringstilgang og justerer den ud fra dine egne behov. |
Udarbejdelse | Du kopierer AI’s tekst uden at tilføje egne tanker. I undervisningen læser du bare AI-svaret højt. | Du bruger AI som en model og lærer af eksemplerne. | AI genererer en introduktion, du omskriver med dine ord efter du har lært strukturen. |
Forklaring | Du misforstår AI’s forklaringer og accepterer svar uden refleksion. | Du bruger AI til at få flere perspektiver og undersøger derefter selv videre. | Du får en forklaring på en historisk begivenhed fra AI, men bruger også en historiebog og vurderer forskelle. |
Revision | Du godtager AI’s omskrivninger uden at forstå ændringerne. | Du bruger AI som sparringspartner og reflekterer over, hvorfor en bestemt ændring gør teksten stærkere. | AI omskriver en opgave, men du ser på ændringerne og overvejer, hvilke ændringer kan bruges som inspiration. |
Feedback | Du accepterer AI’s feedback uden at vurdere teksten. | Du sammenligner AI’s feedback med lærerens og bruger det aktivt til at forbedre din argumentation. | AI foreslår, at du varierer din sætningsstruktur. Du tester ændringer og vurderer, om det gør teksten bedre. |