HaKa AI mindset

Formål: At hjælpe elever med at bruge AI bevidst og ansvarligt.

Der skelnes mellem to tilgange:

Kategori

Læringshæmmende brug.  

Lukket mindset. 

Læringsfremmende brug.  

Åbent mindset. 

Eksempel 

Inspiration 

Du overtager AI’s idéer uden at tilpasse dem.  

Du lader dig inspirere af AI, men tilføjer din egen vinkel og kreativitet. 

AI giver forslag til essay-emner, og du bruger dem til at finde din egen unikke tilgang.  

Forberedelse 

Du springer over forberedelsen, fordi AI kan gøre arbejdet.  

Du bruger AI til at strukturere din forberedelse og forbedre din forståelse.  

Du beder AI om en læringstilgang og justerer den ud fra dine egne behov.  

Udarbejdelse 

Du kopierer AI’s tekst uden at tilføje egne tanker.

 I undervisningen læser du bare AI-svaret højt. 

Du bruger AI som en model og lærer af eksemplerne.  

AI genererer en introduktion, du omskriver med dine ord efter du har lært strukturen. 

Forklaring 

Du misforstår AI’s forklaringer og accepterer svar uden refleksion.  

Du bruger AI til at få flere perspektiver og undersøger derefter selv videre.  

Du får en forklaring på en historisk begivenhed fra AI, men bruger også en historiebog og vurderer forskelle.  

Revision 

Du godtager AI’s omskrivninger uden at forstå ændringerne.  

Du bruger AI som sparringspartner og reflekterer over, hvorfor en bestemt ændring gør teksten stærkere.  

AI omskriver en opgave, men du ser på ændringerne og overvejer, hvilke ændringer kan bruges som inspiration. 

Feedback 

Du accepterer AI’s feedback uden at vurdere teksten. 

Du sammenligner AI’s feedback med lærerens og bruger det aktivt til at forbedre din argumentation. 

AI foreslår, at du varierer din sætningsstruktur.  

Du tester ændringer og vurderer, om det gør teksten bedre.